Köpvanor kartlagda:

Kläder och alkohol handlas mest på Danmarksemestern

Stena Line har tittat närmare på sina resenärers inköpsvanor. Föga överraskande handlas öl, vin och sprit av de flesta. Men i topp ligger faktiskt kläder och mode.

Mer än fyra av tio semestrande svenska handlar kläder och mode på resan, enligt Stena Lines undersökning Bilsemesterrapporten 2013. Näst populärast är att handla vin, vilket 39 procent anger att de gör, följt av souvenirer som intresserar 37 procent av de tillfrågade.

Varannan kvinna shoppar mode

Medan souvenirer är lika viktigt för bägge könen är det kvinnorna som står för majoriteten av klädinköpen. Mer än varannan tillfrågad kvinna, 52 procent, svarar att de shoppar med sig mode från semestern jämfört med 35 procent bland männen.

Bland männen är det i stället inköp av alkohol som dominerar. Helst handlar männen med sig sprit (48 procent), följt av vin (43 procent) och öl (38 procent). När kvinnorna köper alkohol föredrar majoriteten, 35 procent, vin, följt av öl och sprit på 21 respektive 14 procent.

Alkoholförsäljningen ökar inför sommaren

Intresset för att köpa alkohol under semestern märks även på försäljningsstatistiken som Stena Line har tagit fram.

– Under maj går försäljningen av alkohol upp med 16 procent, sannolikt som en förberedelse inför sommarens festsäsong. Vårens riktiga storsäljardagar infaller på lördagarna under Kristi Himmelsfärdshelgen och Pingst, säger Carl Mårtensson på Stena Line.

Totalt såldes det fler än 50 000 flaskor sprit på Stena Line under maj 2012, varav närmare 9 000 såldes under lördagarna som inföll under Kristi Himmelfärd respektive Pingst.

Fotnot: I undersökningen som genomförde i januari 2013 deltog 1 000 personer i åldrarna 18-65 år.

LISTA: Populäraste varorna

Populäraste varorna att köpa hem på bilsemestern i Danmark:

1. Kläder och mode 44%
2. Vin 39%
3. Souvenirer 37%
4. Sprit 36%
5. Öl 26%